Mało kto wie, że słynny płaskowyż Nazca nie jest jedynym miejscem w Peru, które pokryte jest zagadkowymi rysunkami gigantycznej wielkości.

Palpa (1)Około 30 km na północ od miasta Nazca znajduje się niewielkie miasteczko Palpa. W jego okolicach, na płaskowyżu Pampa Palpa, znajduje ogromna liczba niezbadanych dotychczas geoglifów. Miejscowa ludność wiedziała o nich od dawna, Jednak zainteresowanie uczonych wzbudziła dopiero publikacja na ten temat, w początkach lat 90, znanego badacza zagadek przeszłości Ericha von Dänikena. Dziwne, że Maria Reiche, która prawie pół wieku poświęciła na badania Nazca, nie wspominała w swoich pracach o sąsiednim płaskowyżu, chociaż nie mogła o nim nie wiedzieć.

Sam płaskowyż Palpa jest dwa razy mniejszy pod względem powierzchni od Nazca. Pierwsze, co się rzuca w oczy, to niezwykła rzeźba tego terenu. Mnóstwo niewysokich wzgórz, których zbocza długimi językami schodzą na równinę, a na ich płaskich wierzchołkach ciągną się szerokie, wykonane ludzką ręką linie i pasy. Powstaje nawet wrażenie, że wierzchołki tych wzgórz zostały celowo ścięte przed naniesieniem rysunków.

Palpa (2)Podobnie jak w Nazca, na płaskowyżu Palpa zdecydowaną część figur stanowią linie i pasy dziesiątki razy szersze od linii, i mające często trapezowe zakończenie. Pasy mogą rozdwajać się, zmieniać swój kierunek pod kątem prostym, przechodzić w trójkąty. Ich szerokość może dochodzić do kilkuset metrów. Poszczególne figury przecinają się wzajemnie albo nakładają na siebie, co wyraźnie świadczy o kilku różnych okresach ich tworzenia. Logika starożytnych twórców tego kompleksu rysunków pozostaje nadal niedostępna dla współczesnych badaczy.

W odróżnieniu od płaskowyżu Nazca, gdzie istnieje jeden tylko wizerunek ludzkiej istoty, tak zwany „astronauta”, w Palpie naliczono około dziesięciu geoglifów antropomorficznych, wykonanych z różnym stopniem dokładności i o różnych wymiarach. Są też nieliczne rysunki zwierząt i ptaków.

Co odróżnia kompleks Palpy od Nazca?

Obecność kilku figur geometrycznych porażających swoją złożonością i matematyczną precyzją proporcji. Przede wszystkim chodzi o rysunek, który miejscowi nazywają „gwiazdą”, chociaż bardziej przypomina on mandalę, symbol buddyjski będący harmonijnym połączeniem koła i kwadratu. Są tam trzy okręgi: dwa małe i jeden duży w środku, połączone ze sobą liniami w jedną kompozycję, której rozpiętość wynosi około kilometra.

Palpa (3)Centrum kompozycji stanowi regularna ośmioramienna gwiazda, utworzona z dwóch kwadratów, w którą wpisany jest podwójny okrąg. W środku wewnętrznego okręgu leżą dwa przecinające się prostokąty, a od środka do boków powstałego kwadratu skierowana jest wiązka 16 linii. Na całym rysunku, według niepojętego dla nas schematu, rozmieszczone są okrągłe dołki. Obwody małych okręgów tworzą nie linie, ale łańcuchy takich dołków.

Nie ma wątpliwości, że ten rysunek jest jednym z kluczowych w całym kompleksie Palpa, szkoda tylko, że jego znaczenie pozostaje nadal tajemnicą. Jedyna analogia, jaka się w tym momencie nasuwa, to równie zagadkowe rysunki na polach, precyzyjne matematycznie i niosące nieznane nam informacje.

Jeszcze jeden zagadkowy geoglif – prostokątna „tablica”, położona na wierzchołku niewysokiej góry. Składa się z przecinających się, jak na szachownicy, linii: 36 poziomych i 15 pionowych. Wszystkie linie są tutaj nie ciagłe, ale punktowe, tworząc tablicę z mnóstwa krzyżyków. Zadziwiające, ale z powietrza ten rysunek jest dobrze widoczny, ponieważ cała tablica błyszczy, jakby wykonana ze skały łupkowej. Obok niej znajduje się „pęczek” cienkich linii przecinających wizerunek czowieka, a powyżej okrąg otoczony ośmioma maleńkimi kwadratami. Wynika z tego, że geoglify były wykonane przez nieznanych mistrzów co najmniej w trzech podejściach.Palpa (4)

W jakim celu powstały kompleksy Nazca i Palpa?

Wszystkie potężne i znaczące budowle człowieka zawsze posiadały konkretne, chociaż czasem nie do końca dla nas zrozumiałe przeznaczenia. Makrokompleks figur Nazca – Palpa wyróżnia jedna ważna, zasadnicza cecha, którą można nazwać „umowną skrytością”. Przecież wszystkie te rysunki mogą być widziane tylko z powietrza, a to oznacza, że ich przeznaczenie nie było adresowane do ludzi żyjących w danym regionie. Wobec tego do kogo?

Palpa LinieWydaje się, że oba kompleksy zarówno Nazca, jak i Palpa, były wykorzystywane przez nieznany naród jako instrument wielokrotnego użytku. Dla jego twórców nie istniał szczególny problem z naniesieniem wielokilometrowych linii i pasów na górzystym terenie. Linie ciągną się kilometrami nie odchylając się praktycznie od zadanego kierunku. Sprawdzono, że dla linii długości ponad pięciu kilometrów odchyłka wynosi poniżej pięciu metrów!

A oto jedna z najbardziej intrygujących zagadek całego kompleksu: ogrom robót ziemnych, który nawet trudno sobie wyobrazić. Przecież jeden tylko z pasów ma szerokość do 200 m i ciagnie się na odcinku kilku kilometrów, a głębokość wykopu wynosi 30-40 cm. A takich pasów i linii są tysiące. Ludzie, wykonujący te obiekty powinni wydeptać cały płaskowyż plątaniną ścieżek w ciągu długich lat pracy. Ale takich śladów nie ma!

Wszędzie obserwuje się tę samą prawidłowość: linie i pasy pokrywają wizerunki ptaków, zwierząt oraz figury geometryczne, tzn. powstały one wyraźnie w późniejszym okresie. Wygląda na to, że młodsi „artyści” nie troszczyli się o dzieła swoich poprzedników i nanosili bezpośrednio na nich swoje wizerunki.

Dlaczego warto nadal badać geoglify na płaskowyżu Palpy i Nazca?

Przypisywanie autorstwa tajemniczych rysunków i linii na peruwiańskich płaskowyżach żyjącym tutaj 1000 lat temu Indianom wydaje się mało prawdopodobne.

  • Stworzenie idealnych pod względem matematycznych proporcji figur jest niemożliwe bez opracowania systemu współrzędnych i znajomości zasad geometrii.
  • Unikatowa technika wykonania, która dla nas stała się teoretycznie dostępna dopiero kilkadziesiąt lat temu, była zastosowana przed tutaj przed tysiącem lat.
  • Jest bardzo prawdopodobne, że w rysunkach istnieje zaszyfrowana informacja, do której klucz zawarty jest w różnych parametrach danego geoglifu.

Nie ulega wątpliwości, że miejscowych Indian żyjących na terenie Peru przed 1000 lat można spokojne wykluczyć z listy pretendentów do autorstwa geoglifow Nazca i Palpa. Wobec tego, kto je stworzył i po co?

Rating: 5.0/5. From 1 vote. Show votes.
Please wait...
Może zainteresuje cię również: